Figurki z Ćmielowa. Ponadczasowa porcelana

Figurki z Ćmielowa. Ponadczasowa porcelana

Ciekawostki
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wytwórnia porcelany w Ćmielowie to kultowe miejsce na mapie Polski. Figurki z Ćmielowa to wyznacznik dobrego gustu i smaku, są idealną propozycją na luksusowy prezent dla miłośnika designu i nie tylko!   

Ćmielów – mekka polskiej porcelany

Początek Zakładu Porcelany Ćmielów sięga 1790 roku, pomysłodawcą założenia manufaktury był miejscowy garncarz Wojtas. Natomiast pierwszym dyrektorem wytwórni od 1804 roku przez prawie kolejne trzy dekady był Adolf Fryderyk Wattke. Dzięki jego zarządzaniu ćmielowska manufaktura rozkwitła – wyroby osiągnęły wysoki poziom techniczny i zyskały uznanie ówczesnych dygnitarzy. Przez kolejne lata cyklicznie zmieniali się właściciele dóbr Ćmielowa. Podczas I wojny światowej fabryka wstrzymała produkcję na 6 lat, a kolejna wojna nie doprowadziła do jej upadku i zniszczenia, mimo śmierci głównego udziałowca Stanisława Burtana. Dalsze losy fabryki były nie mniej zawiłe – ostatecznie w 1997 roku nowym właścicielem został Adam Spała. Dziś miejsce to słynie z ręcznej produkcji porcelany nie tylko w Polsce, ale i za granicą. 

Kilka słów o historii figurek z Ćmielowa

Pierwsze modele porcelanowych figurek wyszły spod ręki ćmielowskich ceramików w 1952 roku. Były projektowane w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego do około 1965 roku. Młodzi, niezwykle utalentowani rzeźbiarze z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych opracowali niezwykłą kolekcję miniaturowych figurek, które zachwycały poziomem artystycznym – popularne w tamtych latach ceramiczne “durnostojki” nie dorastały im do pięt. Oszczędna w detale forma i brak krzykliwych kolorów dały spektakularny efekt (dominowały zwierzęta, rzadziej były to postaci ludzkie). Początkowo nie przypuszczano, że figurki spotkają się z ciepłym przyjęciem odbiorców, więc produkowano je w małych seriach i sprzedawano tylko w niektórych sklepach. Produkcję rozbudowano, gdy okazało się, że liczba chętnych na zakup figurek znacznie przewyższa podaż. 

Niespodziewany sukces ćmielowskich figurek 

Co sprawiło, że mimo wysokiej ceny zainteresowanie figurkami z Ćmielowa było tak duże? Porcelanowe bibeloty miały bardzo awangardową formę, jak na zastaną rzeczywistość (bimorficzne linie, asymetria). Przywodziły na myśl malarskie dzieła Pabla Picassa i rzeźby Constantina Brancusiego. Figurki z porcelany autorstwa Mieczysława Naruszewicza, Lubomira Tomaszewskiego, Henryka Jędrasiaka i Hanny Orthwein były dopracowane w najmniejszym detalu, zachwycały lekkością i nowoczesnymi kształtami, których brakowało klasycznym bibelotom, jakie “zdobiły” polskie meblościanki. Finalnie powstało około 130 modeli figurek – aktualnie ceny oryginalnych okazów z lat 50.  ubiegłego wieku osiągają ceny rzędu 1000-2500 złotych.

Ćmielowskie figurki – kwintesencja dobrego, polskiego wzornictwa

Podsumowując, ponadczasowe wzory figurek z Ćmielowa do dziś są aktualne i zachwycają swoim estetycznym, nowatorskim wyglądem. W opinii znawców sztuki ćmielowskie figurki są dumą polskiego wzornictwa lat  50. i 60.  XX wieku. Mimo upływu lat nie brakuje miłośników miniaturowych wyrobów z porcelany, którzy chętnie rozbudowują swoje kolekcje o kolejne zdobycze. Co ciekawe, ku radości fanów, po 2000 roku fabryka w Ćmielowie wznowiła produkcję kultowych figurek.

Zdj. główne: Pablo Soriano/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

3 × pięć =

Rekomendowane
Słuchawki – Twoje idealne towarzyszki muzyczne
Słuchawki – Twoje idealne towarzyszki muzyczne
Słuchawki - twoje bramy do świata dźwięków. Odkryj komfort i jakość dźwięku, które sprawią, że muzyka stanie się Twoim ulubionym towarzyszem.
Jak wybrać odpowiednie ogrzewanie podczerwienią dla twojego domu?
Jak wybrać odpowiednie ogrzewanie podczerwienią dla twojego domu?
Przeczytaj poradnik eksperta i dowiedz się, jakie kryteria brać pod uwagę przy wyborze systemu ogrzewania podczerwienią dla domu. Dowiedz się, co oznaczają różne specyfikacje i jakie technologie są dostępne.
Konkurs Biedronki – zostań pisarzem albo ilustratorem bajek dla dzieci
Konkurs Biedronki – zostań pisarzem albo ilustratorem bajek dla dzieci
Sieć sklepów Biedronka postawiła sobie za cel popularyzację czytania wśród najmłodszych. Konkurs na pisarza i ilustratora ruszył kilka miesięcy temu. Sprawdź szczegóły konkursu.
Ostatnie wpisy