Pomimo nieciekawej sytuacji politycznej może dziwić fakt, że zaczynamy być ekspertami w dziedzinie cyfryzacji administracji. Radzimy sobie coraz lepiej. Ostatni ranking e-partycypacji ONZ jest tego flagowym dowodem.
To dzięki niemu wiemy, jaki jest aktualny poziom dostępu obywateli danego kraju do informacji i usług publicznych za pośrednictwem technologii cyfrowych czy telekomunikacyjnych. W nim obecnie pierwsze miejsca zajmują m.in. Estonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone. Jeśli chodzi o Polskę, nie mówimy tutaj o małej zmianie, ponieważ w rankingu z 31. przeszła aż na 9. miejsce. Nasze postępy dostrzegają również inne kraje. W tej chwili na tym polu wyprzedzamy m.in. takiego międzynarodowego giganta, jakim jest Francja.
Wybuch pandemii koronawirusa popchnął wiele działań w naszym kraju. Jednym z nich jest właśnie wspomniana cyfryzacja administracji. Szczególna zmiana zauważalna jest w placówkach ochrony zdrowia. Przed pandemią nikt nawet nie marzył o tym, by załatwić część spraw online lub skorzystać z porad lekarza przez telefon. Niektórzy lekarze zgadzają się nawet na porady online. Warto zaznaczyć, że pandemia przyspieszyła te działania, ale ich nie rozpoczęła, one trwały już od wielu lat.
Aby skorzystać z usług urzędów, nie musimy już ustawiać się w długich kolejkach, a zapisać się do niego online lub telefonicznie na konkretny dzień i godzinę. Te ułatwienia skutecznie skracają wizytę w punktach administracyjnych do minimum, co jeszcze dwa lata temu było nie do pomyślenia. Dodatkowo widoczne jest, że obywatele chętnie z takich ułatwień korzystają. Z usług online najczęściej korzyści osiągają młodzi ludzie, z telekomunikacyjnych – osoby starsze. Ale tych ostatnich bariera technologiczna nie wyłącza z podobnych udogodnień, ponieważ często pomaga im rodzina.
Niektóre usługi, np. e-recepta czy e-skierowanie znacząco poprawiają dostępność obywateli do lekarzy i specjalistów, ale także ograniczają zużycie papieru. Przed pandemią, aby dostać się na badanie, należało z wydrukowanym od lekarza skierowaniem udać się do odpowiedniej placówki i przekazać ten dokument. Obecnie wystarczy podać kod znajdujący się na e-skierowaniu. Nie musimy tracić dnia pracy, aby dostarczyć skierowanie odpowiednim działom. To zdecydowanie poprawia jakość usług. Według oficjalnych danych prawie 5 mln obywateli korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, wystawiono do tej pory ok. 25 mln e-recept, nie mniej obecnie jest z e-skierowaniami. Średnio dziennie wystawia się około 150 tys. elektronicznych dokumentów w placówkach zdrowia.
Jeśli chodzi o prace zdalne, wiele firm pozwoliła swoim pracowników na pracę w domu, ewentualnie z jednodniowym pojawieniem się w danej instytucji. To pozwoliło zaoszczędzić rodakom na dojazdach do miejsc pracy, rozluźniło ruch uliczny i poprawiło jakość życia pracowników, którzy czas dojazdu mogą wykorzystać inaczej. Dzięki temu nastąpiła znaczna poprawa w tym obszarze.
To dziedzina, o której często się zapomina, a jest niezwykle potrzebna, zwłaszcza teraz, w ramach przeniesienia realizacji większości usług do świata online. Aby cyfryzacja administracji dalej się rozwijała, potrzebne jest zwiększenie nakładów właśnie na cyberbezpieczeństwo.
Na rok 2021 zaplanowano prace związane z kontynuacją elektronicznej dokumentacji medycznej, wymiany między podmiotami, a także centralnej e-rejestracji. Co ciekawe, zamierza się połączyć aktualnie działające systemy państwowe z zasobami firm i szpitali prywatnych, ubezpieczycieli czy innych podmiotów działających w obszarze zdrowia. To na pewno zrewolucjonizuje system zdrowia w naszym kraju.
Na pewno jest się z czego cieszyć. Wszystkie wymienione usprawnienia podnoszą jakość życia Polaków. Dzięki temu możliwe jest lepsze i szybsze korzystanie z usług administracji państwowej, bez wychodzenia z domu. To jednak nie koniec, bowiem w najbliższym czasie planowany jest rozwój kolejnych usług.