728 x 90

Cyfryzacja administracji w Polsce – nasz kraj w pierwszej dziesiątce

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Cyfryzacja administracji w Polsce – nasz kraj w pierwszej dziesiątce

Cyfryzacja administracji państwowej w Polsce postępuje.
Dziś możemy pochwalić się 9. miejscem w rankingu e-partycypacji opracowanym przez ONZ.

Pomimo nieciekawej sytuacji politycznej może dziwić fakt, że zaczynamy być ekspertami w dziedzinie cyfryzacji administracji. Radzimy sobie coraz lepiej. Ostatni ranking e-partycypacji ONZ jest tego flagowym dowodem.

Wskaźnik e-partycypacji ONZ

To dzięki niemu wiemy, jaki jest aktualny poziom dostępu obywateli danego kraju do informacji i usług publicznych za pośrednictwem technologii cyfrowych czy telekomunikacyjnych. W nim obecnie pierwsze miejsca zajmują m.in. Estonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone. Jeśli chodzi o Polskę, nie mówimy tutaj o małej zmianie, ponieważ w rankingu z 31. przeszła aż na 9. miejsce. Nasze postępy dostrzegają również inne kraje. W tej chwili na tym polu wyprzedzamy m.in. takiego międzynarodowego giganta, jakim jest Francja. 

Pandemia

Wybuch pandemii koronawirusa popchnął wiele działań w naszym kraju. Jednym z nich jest właśnie wspomniana cyfryzacja administracji. Szczególna zmiana zauważalna jest w placówkach ochrony zdrowia. Przed pandemią nikt nawet nie marzył o tym, by załatwić część spraw online lub skorzystać z porad lekarza przez telefon. Niektórzy lekarze zgadzają się nawet na porady online. Warto zaznaczyć, że pandemia przyspieszyła te działania, ale ich nie rozpoczęła, one trwały już od wielu lat.

Urzędy i inne usługi administracyjne

Aby skorzystać z usług urzędów, nie musimy już ustawiać się w długich kolejkach, a zapisać się do niego online lub telefonicznie na konkretny dzień i godzinę. Te ułatwienia skutecznie skracają wizytę w punktach administracyjnych do minimum, co jeszcze dwa lata temu było nie do pomyślenia. Dodatkowo widoczne jest, że obywatele chętnie z takich ułatwień korzystają. Z usług online najczęściej korzyści osiągają młodzi ludzie, z telekomunikacyjnych – osoby starsze. Ale tych ostatnich bariera technologiczna nie wyłącza z podobnych udogodnień, ponieważ często pomaga im rodzina.

E-zdrowie

Niektóre usługi, np. e-recepta czy e-skierowanie znacząco poprawiają dostępność obywateli do lekarzy i specjalistów, ale także ograniczają zużycie papieru. Przed pandemią, aby dostać się na badanie, należało z wydrukowanym od lekarza skierowaniem udać się do odpowiedniej placówki i przekazać ten dokument. Obecnie wystarczy podać kod znajdujący się na e-skierowaniu. Nie musimy tracić dnia pracy, aby dostarczyć skierowanie odpowiednim działom. To zdecydowanie poprawia jakość usług. Według oficjalnych danych prawie 5 mln obywateli korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, wystawiono do tej pory ok. 25 mln e-recept, nie mniej obecnie jest z e-skierowaniami. Średnio dziennie wystawia się około 150 tys. elektronicznych dokumentów w placówkach zdrowia.

Praca zdalna

Jeśli chodzi o prace zdalne, wiele firm pozwoliła swoim pracowników na pracę w domu, ewentualnie z jednodniowym pojawieniem się w danej instytucji. To pozwoliło zaoszczędzić rodakom na dojazdach do miejsc pracy, rozluźniło ruch uliczny i poprawiło jakość życia pracowników, którzy czas dojazdu mogą wykorzystać inaczej. Dzięki temu nastąpiła znaczna poprawa w tym obszarze.

Cyberbezpieczeństwo

To dziedzina, o której często się zapomina, a jest niezwykle potrzebna, zwłaszcza teraz, w ramach przeniesienia realizacji większości usług do świata online. Aby cyfryzacja administracji dalej się rozwijała, potrzebne jest zwiększenie nakładów właśnie na cyberbezpieczeństwo.

Co dalej?

Na rok 2021 zaplanowano prace związane z kontynuacją elektronicznej dokumentacji medycznej, wymiany między podmiotami, a także centralnej e-rejestracji. Co ciekawe, zamierza się połączyć aktualnie działające systemy państwowe z zasobami firm i szpitali prywatnych, ubezpieczycieli czy innych podmiotów działających w obszarze zdrowia. To na pewno zrewolucjonizuje system zdrowia w naszym kraju.

Można się cieszyć

Na pewno jest się z czego cieszyć. Wszystkie wymienione usprawnienia podnoszą jakość życia Polaków. Dzięki temu możliwe jest lepsze i szybsze korzystanie z usług administracji państwowej, bez wychodzenia z domu. To jednak nie koniec, bowiem w najbliższym czasie planowany jest rozwój kolejnych usług.

Polecane wpisy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *