728 x 90

Sięgasz po kawę nawet kilka razy dziennie? Sprawdź, jak wpływa na organizm

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Sięgasz po kawę nawet kilka razy dziennie? Sprawdź, jak wpływa na organizm

Czy wyobrażasz sobie poranek bez filiżanki gorącej kawy? A może pijesz ją po popołudniu, gdy dopada Cię poobiednie znużenie? Przedstawiamy zalety i wady picia kawy!

Wielu ludzi na całym świecie nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki kawy. Nikt nie ośmieli się podważyć faktu jej popularności, za to znajdą się tacy, co podważą korzyści płynące z jej picia. Czy mają rację? Przeczytaj w naszym artykule.

Kawa – właściwości prozdrowotne

Pierwszym związkiem, o którym warto wspomnieć w kontekście kawy jest trigonelina, która bierze udział w procesach biochemicznych i zapobiega rozwojowi wielu schorzeń, w tym miażdżycy. Ziarna kawy mają dużą zawartość polisacharydów, które zapewniają krwi i tkankom dostawę cukrów złożonych i zwiększają wydolność mózgu. Poza tym kawa to bogactwo kwasów organicznych, które usprawniają trawienie, sprzyjają rozwojowi prawidłowej mikrobioty jelitowej i działają jak naturalny antyseptyk. Kawa to oczywiście kofeina, która stymuluje pracę układu nerwowego, zwiększa siłę mięśniową i przyspiesza metabolizm. Mała czarna to też kopalnia bioflawonoidów z grupy P-witamin, które wzmacniają naczynia krwionośne.

Razem wszystkie te składniki zapewniają dobroczynny wpływ na organizm człowieka i przynoszą niemałe korzyści. Napój nasyca nasz mózg tlenem, poprawia pamięć i koncentrację. Zawarta w nim kofeina pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia trawienie.

W ziarnach kawy obecne są przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki, a tym samym spowalniające proces starzenia się organizmu. Z badań wynika, że kawa to doskonały środek przeciwalergiczny. Jej spożycie obniża poziom histaminy odpowiedzialnej za wystąpienie reakcji alergicznych.

Warto zauważyć, że wszystkie te „bonusy” wynikają z umiarkowanego spożycia kawy. Optymalna dawka, która nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, wynosi od 3 do 4 filiżanek dziennie. Większe ilości mogą spowodować przedawkowanie kofeiny. A wówczas przestanie ona działać jako stymulator i uruchomi w organizmie procesy destrukcyjne.

Kawa – negatywny wpływ na zdrowie

Nadmiar kawy może poważnie zaszkodzić naszym tkankom i organom. Jednorazowe wypicie ponad 600 ml kawy może przyprawić o mdłości, zawroty głowy, palpitacje i słabość. Znaczne przedawkowanie kofeiny może doprowadzić do utraty przytomności, zaburzeń widzenia i dezorientacji.

Szczególnie szkodliwe jest nadużywanie kawy w przypadku nadciśnienia, chorób układu krążenia, zapalenia żołądka i trzustki. Napój sam w sobie nie przyczynia się do rozwoju chorób, ale przy niekontrolowanym spożyciu obciąża organy i prowadzi do zaostrzenia chorób przewlekłych.

Regularne spożywanie kawy, nawet jeśli mieści się w bezpiecznych dla zdrowia granicach, może spowodować uzależnienie. Kofeina zwiększa wydzielanie serotoniny, która pobudza tzw. ośrodek przyjemności. W efekcie człowiek wpada w pułapkę uzależnienia, które przy odstawieniu kawy wyraża się słabością, bólami głowy, drażliwością i sennością.

Systematyczne picie kawy skutkuje też gorszym przyswajaniem składników odżywczych z pożywienia, co przekłada się między innymi na stan uzębienia. Kofeina hamuje wchłanianie żelaza, potasu i wapnia, co osłabia twarde tkanki zęba. Ponadto efektem częstego picia kawy jest żółty nalot na zębach, który wymaga częstszych wizyt u dentysty.

Choć napój dodaje energii i poprawia nastrój, częste sięganie po kawę obciąża układ nerwowy i prowadzi do zaburzeń nerwowych. Człowiek zaczyna doświadczać bezsenności, niepokoju, a nawet depresji.

Zdj. główne: Nathan Dumlao/unsplash.com

Polecane wpisy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *